-

Jag åker kana nerför räcket, lura döden den som kan
Vad ska du bli när du blir stor? Om jag får välja blir jag man!
Men visst är jag tjej och följer regin
för allt är okej när man är nästlängst ner i hierarkin
då finns det alltid någon fetare – ett mongo och en hora
det finns tillräckligt att vinna och så lite att förlora
små drömmar på rim och en vän som aldrig ringer
näe, det gör väl ingenting, men brösten värker när jag springer
och jag fortsätter att springa, jag springer tills det spränger
det gör ont för det som växer, lika ont för det som stänger
när jag lär mig mitt mantra: jag är konstig, ful och dum
och sanningen står naken i ett omklädningsrum
vi är inte små pojkar med små hävdelsebehov
nej, vi är flickor i små kroppar i vårt mandomsprov
som noggrant präntar in denna gyllene regel;
du ska hata allt du ser i din badrumsspegel
så vi hatar våra kroppar och vi hatar varandra
detta vi som endast finns i motsats till de andra

-Olivia Bergdahl

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0